Zimní Eurotrip 3v1: Milano - Valencia - Mallorca

02.02.2020

Za památkami do města módy, ochutnávka španělského churros nebo prohlídka zdevastované pláže po bouři Gloria a nakonec GR221 trek... to vše za 10 dní a s malým batůžkem!

Davesa del Saver, Valencia

Cestovat znamená poznávat jiný svět, obohacovat své zážitky a především vystoupit z každodenního stereotypu. Najednou řešíte úplně jiné situace než v zaběhnutém životě mezi prací a rodinou. Řešíte, jestli dneska vyrazit do města na památky nebo raději na túru do hor, jestli se najíst v restauraci nebo zkousnete nějaký fast food, jestli jet do oblasti, kde může číhat potenciální nebezpečí nebo raději do turistické destinace...a tak dále.

Já se rozhodla pro lednový sólo trip po Evropě, vyhledala akční letenky a vyrazila na cesty. Strávila jsem 2 dny v Miláně, 4 dny ve Valencii a 3 dny na Mallorce. Celkem jsem nachodila kolem 140 km. Byla to velmi zajímavá a pestrá zkušenost, jak cestovat sama. A jestli jsem se sama nebála? Víte, jak se to říká "Kdo se bojí, nesmí do lesa" :-)

Přečtěte si moje zápisky z cest a na závěr vždy najdete shrnutí a doporučení na trasy, dopravu nebo tipy na výlety.

1. den: odlet do Milána

Dneska začínám svůj výlet 3v1. Čekám na letišti ve Vídni v přesvědčení, že tady přece musí někde být McDonald...no není, a tak si dávám zapečenou bagetu za 6 . Další úkol sehnat pitnou vodu - na wc teče pouze teplá :D Po tom, co obejdu všechny obchody, zamířím do Duty free. Kupuji 0,5l vody za 2  a když ji zaplatím, tak v dáli spatřím pítko na vodu :D OK, dobré vědět...

Tak jsem úspěšně dorazila do Milána a je tu kosa..co jsem čekala v lednu :D Na letišti mě vyzvedl "pan táta" a dovezl až domů, tedy do Busta Arsizia, kde mám rezervováno ubytování. Sranda je, že komunikuji vzdáleně pouze s jeho dcerou, která umí trochu anglicky. Její otec, majitel domu, mluví pouze italsky. A tak zase přichází na řadu můj oblíbený strýček Google a online překladač.

2. den: home office a italská pizza

Vstávat a cvičit! Tak přesně takhle nějak vypadá moje ráno, protože v pokoji mám snad 15 st., tak nezbývá nic jiného než si dát pár dřepů na zahřátí :D Pan táta mi nachystal snídani, rozloučil se a šel do práce. No a já začínám svůj první home office z Itálie. Ha, v domě ale nejsem sama! Na snídani se ke mě připojuje Giedré, studentka z Vilniusu. Hned jde poznat, že je ze severu. Zatímco já mám na sobě dvě mikiny, hrubé ponožky a tenisky, ona si tu nakráčí v tričku, krátkých kalhotách a bez ponožek :D A hurá, konečně někdo mluví anglicky!

Giedré je hustá. Přišla mě zkontrolovat, jak pracuji a zeptala se, jestli nechci půlku její porce, co má na oběd. A tak nám připravila gnocchi s mozzarellou a bazalkovým pestem. Chvilku si povídáme a domlouváme se, že večer vyrazíme na Italskou pizzu.

Tak jsme s Giedré vyrazily do města. K našemu překvapení většina restaurací je zavřena, protože tady mají odpolední siestu stejne jako ve Španělsku. A tak chvilku brouzdáme ulicemi, až najdeme jedno bistro, kde mají otevřeno a dáváme pizzu a pivo. Večer ještě dovršíme sklenkou vína na pokoji. Prostě jsme si měly o čem povídat :-)

Busto Arsizio

3. den: výlet do Milána

Dneska jsem si vzala volno a vyrazila do Milána. Cesta byla dlouhá, nejdříve 3km procházka z ubytování na vlakové nádraží Busto Arsizio, potom 45min jízda do hlavní stanice Milano Centrale (6€) a nakonec ještě kousek metrem přímo ke katedrále Duomo (2€). Odtud jsem začínala svoji trasu za památkami Milána. V podstatě všechno se dá projít pěšky, já jsem šla zhruba takto: Piazza Duomo - Galleria Vittoria Emanuele - Piazza della Scala - quartiere Brera - Castello Sforzesco - via Montenapoleone - Piazza San Babila - Duomo.

Nejvíce mě uchvátila katedrála Duomo - asi tak, že jsem kolem ní šla třikrát :D Miláno je město módy, o tom mě hned přesvědčila ta spousta obchodů s módními značkami jako je Prada, Louis Vuitton, Versace atd. Ale nic pro mě, já si zašla klasicky na oběd do "Mekáče" a aby se tedy neřeklo, tak jsem vyzkoušela italskou kávu a nějaký sladký dezertík. Celkem nachozeno 19,5 km, to je slušné!

Castello Sforzesco, Milan

Shrnutí

V Miláně jsou celkem 3 letiště - Bergamo (BGY), Malpensa (MXP) a Linate (LIN). Já letěla na největší milánské letiště Malpensa. Ubytování jsem si vybrala přes airbnb v nedaleké oblasti Busto Arsizio, která je asi 13 min vlakem z letiště (cena byla 4€). Taxi je tady dost drahé, já využila transfer z letiště od lidí, u kterých jsem bydlela, cena byla 15€.

Jak se dostat do Milána:

Do centra Milána jezdí vlak přímo z letiště (v mém případě z Busto Arsizio) - cena je 6€. Ten vás dopraví na zastávku Milano Centrale, odkud můžete dojet metrem (linka M3) přímo ke katedrále Duomo. Lístek na metro stojí 2€.

Co vidět v Miláně

Miláno je město módy, takže tady najdete spoustu obchodů a galerií s módními značkami. Jednoznačně nejkrásnější dominantou města je katedrála Duomo. Odtud můžete projít ty nejzajímavější památky pěšky.

Piazza duomo - Duomo - Galleria Vittorio Emanuele - Piazza della Scala - quartiere Brera - Castello Sforzesco - via Montenapoleone - Piazza San Babila

Užitečné odkazy:

Online jízdenky na vlak:  trenord.it

Více fotek zde

4. den: přesun do Valencie

Ráno rychlá snídaně a pak opět přesun na vlakové nádraží, takže 3km rozcvička na probuzení. Na letišti zahajuji svůj další home office u kávičky ze Starbucksu a tak se "zažeru" do práce, až mi málem uletělo letadlo. Na poslední chvíli procházím přes gate a rychle do letadla. Ve Valencii se metrem přesouvám k ubytování, ale protože mám ještě čas na "check-in", tak si to zamířím do jedné útulné restaurace. Tady trošku selhalo mé (ne)uvažování, protože v domnění, že si objednávám vaječnou omeletu, jsem si objednala smažený lilek :D No hold i v angličtině se ještě mám, co učit...

Cestou na ubytování zkoumám místní prostředí a první, co mě zaujme, jsou stromy obsypané pomeranči. Pomeranče jsou všude i na zemi. Bydlení mám tentokrát u jedné španělské rodinky, kde k mému překvapení nemají topení! Takže opět kupuji láhev vína a zahřívám se pod dekami aneb, Co tě nezabije, to tě posílí! Snad ze mě nebude alkoholik :D

5. den: home office ve Valencii

Další remote office a opět samé meetingy. Aspoň v mezičase se jdu projít ven do parku a trochu se zahřát, protože v pokoji mám jak v mrazničce. Na oběd si ohřívám lasagne z Lidlu a lituji, že jsem si nekoupila větší porci. Hlad je sviňa :D Odpoledne vyrážím na pláž. No jako ne se opalovat, ale aspoň ruce smočit do moře a projít se po promenádě. Obejdu si přístaviště a při zpáteční cestě se stavím na kávičku, vlastně na horkou čokoládu a k tomu si dám oblíbené španělské churros. Tady to je další gastronomický experiment. Prostě mňamózní!

churros

6. den: výlet do města a největšího parku

20 km - tak přesně tolik jsem dneska nachodila po Valencii. Ráno jsem se vydala metrem směrem k Bioparku, kde jsem ale nešla, protože jsem měla namířeno opačným směrem tak, abych došla pěšky domů. Prošla jsem si park Turia, což je největší park ve Valencii, celý má asi 8 km. Ovšem procházku jsem si obohatila ještě o historické centrum, centrální market, botanickou zahradu a nakonec vědecké muzeum. U katedrály se tancovaly španělské tance, takže i trochu kultury bylo :) Oběd jsem opět hřešila v Mekáči, hold low cost, jak se dá :D A mám první puchýř na noze.

Plaza de la Virgen

7.  den: výlet do přírodního parku Albufera

Bouře Gloria - tak přesně ta se tady prohnala v pondělí a zanechala za sebou pěknou spoušť. Dnešní výlet do přírodní rezervace Albufera byl velmi zajímavý a místy až adrenalinový. Den začínám procházkou k již známému vědeckému muzeu, odkud jede bus č.25 do Albufera. Dopředu se mi povedlo rezervovat si projížďku lodičkou kolem jezera a přírodní rezervace za 5 €.

Bohužel průvodce nemluví Anglicky, takže veškerý výklad probíhá ve Španělštině. Potom se vydávám do další části rezervace, do Davesa del Saler a postupně pěšky procházím částmi, kde řádila Gloria. Na pláži jsou pozůstatky řas, spoustu odpadků a mrtvých ryb. Metrové vlny vymlely kus písku a vytvořily vysoké stěny. Některé oblasti rezervace jsou zatopené, takže se mi občas stane, že někam dojdu a musím se vrátit, protože plavky jsem si sebou nebrala...

Kochám se krásnou přírodou a zároveň neustále sleduji tu spoušť na pláži. Docházím až do městečka El Saler, kde nasedám zpět na autobus směr Valencie. Cestou domů zavítám do velkého nákupního centra, kde opět spatřím McDonald, ale tentokrát si zde kupuji pouze kávu :-) Dneska jsem nachodila zase 20 km. To je z Valencie asi vše, večer se balím a zítra hurá na Mallorcu.

Shrnutí

Z letiště ve Valencii se dostanete metrem, linkou č. 5. Protože pojedete přes všechny (4) zóny, zaplatíte cca 5€. Jedna zóna stojí 2,50€. Lístek si můžete koupit v automatu, který se nachází hned u vstupu do stanice metra. Já jsem jela až na konečnou stanici Marítim Serrería, odkud jsem pěšky došla na ubytování.

Co vidět ve Valencii

Oceanographic - největší akvárium v Evropě

Bioparc - obrovská zoo s volným výběhem zvířat

Túria gardens - největší zahrady ve Valencii, vedou přes celé město

Historické centrum - Plaza de la Virgen and the cathedral complex, Serranos Towers, Central market

Príncipe Felipe Science Museum - vědecké interaktivní muzeum (vstupné 8 €)

City of Arts - muzeum umění

Albufera - přírodní park (busem č.25 z Valencie)

Davesa del Saler - přírodní rezervace

Tipy na výlet:

Více fotek zde

8. den: odlet na Mallorcu

Jsem na Mallorce! První postřehy jsou velmi pozitivní. Hned na letišti mi ochotně pomáhají náhodní turisté s koupi lístku na autobus. Automat totiž nepřijímá 10E bankovky, já samozřejmě jinou u sebe nemám. Tak mi jeden "děda" rozměnil a cosik žvatlal španělsko-anglicky, ale podstatné je, že jsem se dostala z letiště do Palmy. Ubytování mám až od 13h a jelikož je 10h dopoledne, tak hledám nějakou útulnou kavárnu, kde zakotvím na "home office". Najdu krásnou kavárnu BROTS, kde i servírka umí anglicky, a tak si úspěšně objednám sandwich, cappuccino a mohu chvíli pracovat...

Ubytování je naprosto luxusní! Mám soukromý pokoj v 8.patře s výhledem na hory. A mají tu topení, ledničku i varnou konvici. Paní domácí mě vřele přivítá a k mému štěstí umí i trochu anglicky. Co víc si můžu přát. Po chvilce mě přivítá i čtyřnohý domácí - pejsek Roni.

Vyrážím do města, mám volné odpoledne, protože jsem si nakonec vzala půl dne volno. Procházím si historickou čtvrť a jsem opět unesena z katedrály. Já nejsem věřící, ale tyto stavby mě prostě přitahují. Brouzdám úzkými uličkami a objevují další zajímavá místa v Palmě. Nakonec zavítám i k přístavu a na městskou pláž. Chtěla jsem původně dneska spočinout od chození, ale jak se dívám na počet nachozených kilometrů, tak jsem zase na 16ti :D

Parc de la Mar

9. den: výlet do Sóller a k jezeru Cúber

Tak dneska to byl vrcholový zážitek z celé cesty. Ráno jsem vyrazila z Palmy autobusem č.211 do městečka Sóller, kde jsem se chtěla dostat k jezeru Cúber. Byla možnost buď jít pěšky, což bych časově těžko stíhala, a tak jsem se rozhodla, že zkusím stopovat a k jezeru se dostat autem. V životě jsem nestopovala, takže jsem byla pěkně nervózní. Po prvních neúspěšných pokusech jsem začala přemýšlet o plánu B (nejet k jezeru), ale na poslední chvíli mi zastavili mladý pár, kteří měli stejnou cestu jako já. Hurá, tak jsem se dostala k jezeru a odtud jsem pak začla část treku GR221 směrem dolů.

Bylo to naprosto úžasné, od jezera můžete pozorovat nejvyšší horu Puig Major (1436 m.n.m.), na kterou není povolen vstup, protože je zde vojenský radar. Já jsem šla směrem do městečka Biniaraix a odtud zpět do Sóller. Cestou jsem se kochala krásnou přírodou, občas jsem potkala i nějaké turisty, ale moc jich nebylo. Zato mě neustále doprovázely zvonící ovce :D Trek je dobře značený dřevěnými cedulemi, není možné se ztratit. Trasa byla zhruba 15km, ale ja jsem za celý den našlapala skoro 22km. Po příjezdu do Palmy se těším na horkou sprchu a postel...

Embassament de Cúber

10. den: výlet do Valldemossa a Deia

Druhý, ale zároveň poslední trek na Mallorce (protentokrát) byl také úžasný! Začínám ve vesničce Valldemossa, kam se dopravím autobusem č. 210 z Palmy. Zrovna vychází slunce a všímám si, že tady všichni ještě spí. Nikde ani noha. První, na koho narazím je opět osel :D Začíná stoupání, dneska mě čekají dva vrcholy a pak klesání do vesničky Deia. Dostávám se na první vrchol Puig Gros (935 m.n.m.), kde se kochám nádhernými výhledy na okolní hory a taky je konečně dobře vidět nejvyšší hora Mallorcy Puig Major. Dávám svačinku a pokračuji dál až dojdu na další vrchol Es Caragoli (948 m.n.m.). Tady objevuji kouzlo samospouště, a tak se fotím jak urvaná :-)

Puig Gros (938 m.n.m.)

Až doteď jsem nikoho nepotkala, zvláštní to pocit. Potom, co se vydám směrem dolů konečně potkávám nějaké turisty - pár z Německa. Prohodíme pár slov a vydáváme se stejným směrem do Deia. Jenomže co se nestane, po chvilce zjistíme, že jsme sešli ze značené stezky! Tak nastává chvilka rozhodování, kam jít dál a nakonec se rozhodneme vrátit se do místa, kde jsme ztratili značku. Takže znova do kopce, asi za půl hodiny najdeme opět stezku, tak se rozloučíme a jdeme si každý svým tempem.

Cesta dolů není skoro vůbec značená, takže většinu času koukám na mapy a hledám správný směr...po skoro 2 hodinách docházím do vesnice, kde počkám na autobus a vracím se zpět do Palmy. Dneska to byl teda adrenalin a v nohách dalších 22 km.

Deia

Shrnutí

Z letiště do hlavního města Palma de Mallorca se dostanete autobusem č.1 a zaplatíte 5€. Z Palma můžete vyjíždět do dalších měst, jezdí tam autobusy z centrální stanice Estació Intermodal. Bus 210 jede do Valldemossa (1,90€) nebo Deia (2,95€). Bus č. 211 jezdí do Sóller a Port de Sóller (2,45€.).

Co dělat na Mallorce (v zimě)

Jelikož se tu v zimě teploty pohybují okolo 15st přes den ( v noci teplota klesá pod 10st), tak na koupání v moři to úplně není. Zato ale můžete zavítat do hor jako já. Můžete si zkusit projít ať už část nebo celý dálkový trek GR221. Ten celkově měří přes 120km. Já šla tyto dvě trasy:

1.den: Sóller - autem (nebo stopem) k jezeru Cúber. Cestou dolů pak pěšky po trase GR221

2.den: Valldemossa - Deia (přes vrcholky Puig Gros a Es Caragolí)

Kromě hor můžete také projít historické centrum v Palma, nachází se zde jedna z největších gotických katedrál s výhledem přímo na moře. Pak se můžete projít na místní pláž a nebo do přístaviště.

Užitečné odkazy:

Jízdní řády autobusů zde:

GR221 info

Více fotek zde:

11.den - cesta domů

Dnešním dnem moje putování po Evropě končí a vracím se zpět do Ostravy. Dopoledne si ještě vychutnávám kávičku a sandwich v cafeteria v Palmě. Pak už se přesouvám na letiště a odlítám směr Vídeň. Odtud pak vlakem až do Ostravy. Cesta zpět mě nikdy nebavila a dneska tomu není jinak. V hlavě se mi promítají všechny zážitky, co jsem za ty 2 týdny zažila a už se těším, až zase někam pojedu :-) Cesta je cíl!