TENERIFE na skok za oceánem i horami

19.01.2020

Kanárské ostrovy nabízejí širokou škálu aktivit přes vodní sporty, gurmánské zážitky nebo třeba výstup na nejvyšší horu Španělska Pico del Teide.

Tenerife je španělský ostrov a je největší ze sedmi Kanárských ostrovů. Byla jsem mile překvapena kolik je tady možností, co může člověk podniknout. A protože pro mě je ideální dovolená spojená s nějakým horským výšlapem, ani tady tomu nebylo jinak. Naším hlavním cílem byl výstup na nejvyšší horu Španělska - Pico del Teide (3 718 m.n.m.), která se právě nachází na Tenerife. Trasu si můžete rozvrhnout do dvou dnů a noc přespat na chatě Refugio Altavista, kde vám také automaticky vystaví povolení na výstup na samotný vrchol Teide. Jinak si o povolení musíte žádat zvlášť.

Na své si tady také přijdou milovníci vodního světa, protože se zde nachází  Siam Park - jeden z největších aquaparků v Evropě a také Loro Parque, kde je největší expozice papoušků nebo animační show s kosatkami či delfíny. A spoustu dalších zajímavých míst jako například opuštěná vesnice v Abades, přírodní jezírka nebo se můžete vydat za potápěním a šnorchlováním. Tenerife je ostrov, který zvládnete projet autem během pár dní. My jsme se tedy vydali nejdříve na jih do Los Abrigos a Los Cristianos a pak cestovali na sever do Los Realejos. Celkem jsme tady strávili 10 dní a rozhodně to nestačilo, takže člověk musí prioritizovat a vybrat si, co je pro něj to nejzajímavější. A nebo se sem zase vrátit příště :-)

Letenky jsme našli přes kiwi.com a ubytování pak řešili na airbnb. Jelikož jsme letěli v září a měli jsme pevně daný termín, tak cena letenky nebyla úplně nejlevnější. Proto doporučuji, pokud máte možnost větší flexibility, zvolit akční letenku, kterou najdete třeba na cestolet.cz. Taky si můžete vybrat, zda poletíte na Tenerife jih nebo na Tenerife sever, podle toho, co chcete podnikat. Je možná i kombinace obou variant. Ubytování pak seženete kolem 350kč/osobu. Pokud si chcete dopřát nějakého odpočinku a trochu se i rozmazlovat, tak si vyberte některý z hotelů u pláže, které nabízí booking.com.

Moñtana Roja

Los Abrigos (2dny)

Naše první destinace byla Los Abrigos, kde jsme se dostali z letiště na jihu ostrova a odkud jsme si také půjčili auto. Takže rovnou z letiště jsme jeli na ubytování, kde jsme strávili pár dní. Je to malé přístavní městečko, kde není příliš mnoho turistů, ale najdete tu vše, co potřebujete od restaurací, obchůdků, pláží nebo třeba netradičního kempu ve skalách a nebo se můžete vydat pozorovat západ slunce na nedaleký kopec Montana Roja. Také se tu nachází několik míst, kde najdete přírodní jezírka. Voda je sice studená, ale určitě stojí zato se jít alespoň jednou vykoupat.

Los Abrigos

Výstup na Pico del Teide (3 718 m.n.m.) 2 dny

Celková trasa byla asi 28 km, vycházeli jsme z 2100 m.n.m. z parkoviště Cañada Blanca. Tady jsme nechali auto a vydali se směrem k chatě Altavista. Ještě je možné dojet na výše položeného parkoviště Moñtana Blanca, odkud začíná oficiální trek, ale pak byste se sem museli druhý den vracet pro auto a nebo jít zpátky stejnou cestou jako nahoru, což jsme nechtěli. Raději jsme zvolili okruh a cestu zpět šli kolem vulkánu Pico Viejo.

Trasu najdete zde

1. den: Cañada Blanca (2100 m.n.m.) - Refugio Altavista (3200 m.n.m.)

Auto zaparkujeme na parkovišti a vyrážíme pozvolna nahoru. Máme krásně azuro, ale možná až moc horko, a tak se začínáme potit hned ze startu. Ikdyž jsme už ve 2100 m.n.m., tak teplota je stále kolem 28 stupňů. Prvních asi 7 km jdeme klikatou cestičkou k Moñtana Blanca a odtud už značenou trasou až do 2700, kde nás čeká nejtěžší úsek k chatě Altavista. Tady už docela funíme a na chatu docházíme před západem slunce, po 13,5 km a 1100 m převýšení. Předem jsme si rezervovali nocleh, pokoj sdílíme s dalšími horaly. Na chatě není kromě automatu s tyčinkami a vodou žádné jídlo, takže musíme vyžít z vlastních zásob. Automaty přijímají pouze mince, ale naštěstí tady mají mašinku na rozměnění bankovek za mince. Standardní cena je 3 EUR za všechno.

2. den: Refugio Altavista (3200 m.n.m) - Pico del Teide (3 718 m.n.m.) - Cañada Blanca (2100 m.n.m.)

Ráno za rozbřesku dáme rychlou snídani - musli tyčinku a vyrážíme nahoru. Asi po 2h přicházíme      k hlavní bráně, kde nám zkontrolují, že máme povolenku, a tak nám zbývá závěrečný úsek na vrchol.    S vypětím všech sil se škrábeme do 3718 m, vzduch už je docela řídký a funíme čím dál víc. Teide nás přivítá zapáchající sírou neboli "zkažené vajca". Teide je totiž stále poloaktivní vulkán a vyvěrá z něj síra. Ale co, jsme nahoře! Chvíli se kocháme, odpočíváme a pak radějí prcháme dolů, protože ten smrádek je fakt otravný. Cestu zpět jsme zvolili jinou trasou, ovšem terén je mnohem horší, samé šutry, asi 5km úsek. Procházíme kolem vulkánu Pico Viejo a pak se postupně vracíme k parkovišti Cañada Blanca, kde si vyzvedneme auto a jedeme dohnat spánkový deficit.

Los Cristianos (3 dny)

Po výstupu na Teide jsme se přesunuli na jih Tenerife trochu upustit páru a odpočívat. Přiznám se, že už dlouho mě tak nebolely nohy :-) Ubytovali jsme se v hotelu s polopenzí a užívali si tu pohodu u bazénu nebo na pláži. V Los Cristianos můžete vyrazit na kajaky a potápět se se želvami. Při cestě zpět pak můžete spatřit delfíny.

Playa de las Americas

Los Realejos (2 dny)

Poslední dva dny jsme strávili na severu ostrova v městečku Los Realejos, které leží hned vedle známého Puerto de la Cruz. Cestou tam jsme si ještě odskočili na nejkrásnější pláž Teresitas, která se nachází v hlavním městě Santa Cruz. Je to jediná pláž s bílým pískem, který tady byl dovezen ze Sahary. Jinak na Tenerife jsou pláže s černým pískem.

Playa de las Teresitas

Hlavní náš cíl v této části byl již zmiňovaný Loro parque, na který jsme si vyčlenili celý den. A bylo na co se dívat. Zažijete tady skvělé animační show s delfíny, kosatkami, lachtany, papoušky nebo třeba obrovský pavilon s tučňáky. Prostě úžasný zážitek. A kromě toho, v Los Realejos se nachází sice malinká ale velmi krásná pláž.

Domů jsme se vraceli z letiště ze severu, kde jsme taky odevzdali auto. Půjčení auta nás vyšlo na 2500 Kč a benzín jsme dotankovali za necelou pětistovku.