Malta za tři dny aneb Času dost

16.06.2021

Kam vyrazit, aby to nebylo moc daleko, moc drahé a časově náročné? No přece na Maltu! Malá, ale hustě osídlená ostrovní země ve Středozemním moři, bývalá Britská kolonie, dnes členem EU. Dokonce se zde bez problémů domluvíte anglicky, protože angličtina je jedním z úředních jazyků.

Na Maltu jsme se vydali na začátku června, abychom si trochu zpestřili to čekání na letní počasí. Na Maltě už v té době bylo léto v plném proudu, teploty se pohybovaly kolem 27 stupňů a na sluníčku i lehce přes třicet. Byla to krátká, ale zato velmi pestrá dovolená a válení u moře jsme vyměnili za cestování po ostrově.

Přiletěli jsme v pondělí pozdě večer, takže rovnou z letiště jsme si objednali taxi společnosti eCabs (podobný princip jako Uber) a ochotný taxikář nás dopravil do Marsaxlokk (čti Marsašlok), kde jsme měli ubytování. K našemu překvapení všichni Malťané byli velmi ochotni pomoci a hravě zvládali oba jazyky, takže jsme se vždy dobře domluvili. Pán domácí byl extrémně upovídaný a pečlivý, co se vysvětlování ubytovacího řádu týče. Nicméně bydleli jsme v malém bytečku v zapadlé uličce kousek od přístavu a autobusové zastávky.

Panorama - Blue Grotto

Co podniknout na Maltě za 3 dny?

Blue Grotto - Valletta - St. Julian's

Z Marsaxlokk se dostaneme busem na letiště a odtud pak pokračujeme na zastávku Panorama do města Il Zuriaq. Cesta trvá asi okolo 40 min. Zastávka se nachází nahoře na vyhlídce, kde se nám odkrývají krásná panoramata na skalní komplex Blue Grotto. Asi proto ten název zastávky :-) A protože jsme správní turisti, tak si zaplatíme projížďku člunem kolem skalních útesů a výlet zakončíme naprosto famózním obědem v podobě "Full English breakfast". Takže vlastně je to opožděná snídaně, která ráno nevyšla.

Na letišti jsme potkali dvojici starších žen, zjevně místní dámy, které se neustále překřikovaly. Když si nás všimnou, ihned se s námi dají do řeči a opět se vtipně hádají a předbíhají, která toho řekne více. A nakonec vše završí větou, kdy prohlásí, že jedna je hluchá a druhá slepá :-)

Odpoledne se přesouváme do hlavního města Valletta, kde hledáme slavnou St. Paul's Cathedral a při našem štěstí je celá budova obložena lešením. Brouzdáme uličkami až nakonec zapadneme do jedné kavárny na ulici, kde nás mimo dobré kávy poctí také padajícím holubím trusem ze střechy... Ale "iced coffee" muselo být.

Den zakončíme v zátoce Saint Julian's, kde se opět přesuneme autobusem z hlavního nádraží ve Valletta. Konečně smáčíme nohy v moři, až na to, že voda je asi tak ledová, jako to nedávné "iced coffee". Po celém dni chození se odměníme výbornou večeří - čerstvě ulovená ryba (ne námi) Red Snapper. Pozdě večer se přesouváme zpět na ubytování, a protože z letiště už nejezdí žádné busy, tak opět využíváme eCabs.

Tip: V zátoce Saint Julian's vyzkoušejte výborné španělské Churros, je to balzám na duši pro všechny ženy, co milují sladké potěšení.

Saint Julian's - Our Lady of Mount Carmel

Ic-Cirkewwa - Comino

Druhý den si ráno přivstaneme a nasedáme na bus směr Marsa Park & Ride 6 a pak na opačnou stranu ostrova do přístavu Cirkewwa. Odtud totiž vyplouvá trajekt na přilehlý ostrov Comino, kde jsou vyhlášené modré laguny a krásně modrá voda. Ovšem jak jinak, než ledová. Po chvilce váhání se nakonec odhodláme a konečně se koupeme. Nachytáme první bronz rajčatovou a užíváme si tu pohodu. Nesmí chybět lahodná zmrzlina a kuřecí wrap. Hádejte, kdo si dal co :-)

Zpáteční cestu trajektem si vychutnáme nejen my, ale také náš kapitán. Ten si asi zřejmě řekl, že zážitek nám zpestří rychlou jízdou, takže po příjezdu do přístavu jsme všichni zcela jistě vykoupaní podruhé...

Večer se vydáme prozkoumat bary a restaurace v Marsaxlokk, a tak musíme ochutnat místní pivo Cisk a drink Negiri.

Tip: Pokud na Maltě nemáte dostatek času na oba přilehlé ostrovy (Gozo a Comino), vyberte si ten menší - Comino. Výlet vám zabere jeden den, ale je tu opravdu nádherná voda a hravě zvládnete i krátkou procházku.

Comino - Blue lagoon

Dingli Cliffs - Rabat - Mdina

Ráno se opět vydáme na letiště, kde tradičně chceme přestoupit na linku směrem k útesům, ale při vší smůle se porouchal autobus. Takže nezbývá nic jiného, než využít eCabs a na cestu se vydat taxíkem. Taxikář je jak už jsme zvyklí anglicky velmi znalý, a tak neváhá a cestou nám dává soukromý výklad historie Malty :-)

Dorazíme do Dingli Cliffs, kde začínáme u kapličky Santa Marija Maddalena a na nejvyšším bodě Malty Ta' Dmejrek (253 m). Tady si dáme kratší trek podél útesů a uvidíme, kam dojdem. Krásné přírodní útvary nám bohužel trochu kazí všude se válející odpadky, dokonce narazíme i na několik vraků aut. Na vyhlídkovém bodě se potkáme s jediným turistou a po chvilce zjišťujeme, že je to Čech a ještě k tomu z Ostravy. Svět je malý.

Dingli Cliffs

Projdeme si další kus cesty a hledáme první možnou zastávku autobusu. Opět se potkáváme s naším "známým" a společně čekáme na autobus do historického města Mdina. Jenže tady narazíme podruhé, protože žádný autobus tudy nejel. A tak nám nezbývá nic jiného než se pěšky vydat na jinou zastávku. Tam už se na nás usmálo štěstí, a tak se přesouváme do Mdina.

Jak se říká "Do třetice všeho dobrého", tak tady to platí obráceně. Další komplikací se stane zjištění, že veškeré restaurace jsou buď zavřené a nebo otevírají až později večer a my od rána nic nejedli. Nastává krutá hodina dalšího hladovění..."a víte, jak vypadá hladový chlap?!" :-) Konec dobrý, všechno dobré, najíme se a ještě stihneme projít historické město Rabat.

Večer si pak zajdeme na zasloužený drink v našem přístavním městečku a tím završíme tento krátký, ale velmi intenzivní výlet na Maltě.

Marsaxlokk

Doprava na Maltě

Jestli uvažujete o půjčení auta na Maltě, tak si uvědomte jednu věc - tady se řídí vlevo! A jak jsem psala na začátku, je to jeden z nejvíce osídlených ostrovů. Podle toho tady i vypadá dopravní špička. Takže auto raději vynechejte a využijte autobusovou dopravu.

Většina cest trvá okolo 30 - 45 min. Jednorázová cena jízdenky je 1.5 € a má platnost 2h.

Veškerá spojení si vyhledáte v Google maps aplikaci, jen počítejte, že časy jsou velmi orientační.

Marsaxlokk - letiště: bus č. 119
Taxi letiště - Marsaxlokk: 7.80 €
Marsaxlokk - Marsa Park & Ride 6 - Cirkewwa: bus č. 210, pak X1
Trajekt na ostrov Comino: 13 €
Letiště - Dingli Cliffs: bus č. 201 (pokud není porouchaný)
Rabat - letiště: bus č. X3

Další tipy, na co se připravit:

1. Na Maltě je spoustu komárů, takže si přibalte repelent a nebo spoustu alkoholu, abyste těm potvorám odolali

2. Pokud hodláte často využívat veřejnou dopravu, pořiďte si týdenní jízdenku za 21 €

3. Stáhněte si mobilní aplikaci eCabs a v případě potřeby využijte tuto přepravní společnost

4. Nespoléhejte na jízdní řády autobusu a vždy počítejte s +- 15 min rozdílem

5. Malta je bývalá Britská kolonie, nezapomeňte na redukci do zásuvky a vyzkoušejte anglickou snídani "Full English breakfast"

6. Pro fajnšmejkry jsou tu speciality jako je "Churros"

7. Na Maltě se nespěchá, na všechno je času dost

8. Cestou tam jsme absolvovali PCR test, zpátky žádný nebyl potřeba...ovšem podmínky se mění každý den, jak už známe