CAMINO DE SANTIAGO - Portugalská cesta

11.01.2020

Svatojakubská cesta Lucky a Martiny z Porta do Santiaga de Compostela

10 dní, 267 km, štěstí, dobrodružství, puchýře, bolest, smích, pláč a Super Bock...

V roce 2018 jsme se s kamarádkou vydaly na pouť do Santiaga de Compostela. Strávily jsme 10 dní plných zážitků, extrémů a bolesti, ušly jsme 267 km s neskutečným pocitem naplnění! Tohle je Camino de Santiago!

Camino je nejen pěší pouť, kterou lidé absolvují z různých ať už spirituálních nebo náboženských důvodů, ale je to taky taková turistická mise. A to byl náš případ. Byl to nezapomenutelný a jedinečný zážitek, kdy jsme se na dva týdny staly poutnice a trosečnice, sbíraly jsme razítka do poutnického kredenciálu a potkávaly spoustu dalších poutníků z celého světa.

Proč se vlastně vydat na takovou šílenost? Jednoduše si pročistíte hlavu a svou mysl. Můžete zažít naprostou svobodu, vypnout a nemyslet na nic. Můžete překonat své možnosti. Camino vás neuvěřitelně posune kupředu a zjistíte, že v životě není nic nemožné. Můžete i zhubnout :-)

Co si vzít s sebou?

V zásadě doporučuji nevynechat tyto věci. Vše ostatní je zbytečné!

• batoh - bohatě stačí 30l, neměl by vážit více než 10% vaší tělesné váhy

• sportovní nepromokavou obuv

• lehký spacák (600g)

• špunty do uší

• náplasti, nit, jehlu

• vazelínu

• poutnický kredenciál

• pevnou vůli

Do Santiaga se můžete vydat z různých koutů světa, dokonce můžete začít už v Brně. My jsme si vybraly portugalskou pobřežní cestu z Porta. Celkem jsme na tuto pouť měly 10 dní. Do Porta jsme letěly nízkonákladovou společností z Katovic. Výhodou letiště v Katovicích je, že tam můžete nechat auto na nehlídaném parkovišti a dokonce Češi a Slováci tam mají 50% slevu. (tehdy ještě byla 90%, takže nás parkování na 2 týdny vyšlo asi 100kč).

Naše cesta:

Den odjezdu: odlet z Katovic do Porta

Tak jsme úspěšně na druhý pokus (první nevyšel kvůli mlze) přistáli v Portu, ubytovaly se u Rity - světe div se v paneláku - a vyrazily občíhnout terén. Večer zakončujeme v nákupním centru v pizzerii Hut se sklenkou bílého vína, portské dáme jindy :D Ovšem zjištění, že je tady Primark! značně ovlivňuje naše plány, protože nejít do Primarku je jako nedat si steak ve steakhouse :-)

1. den: metrem na zastávku Mercado - odtud začínáme Camino Portuguese

Porto - Vila do Conde (25 km)

Tak máme zasebou prvních 25 km, jupíí už jen 225 :D Ráno jsme vyrazily do informačního centra získat první razítko do credencialu a pak cestou podél pobřeží potkáváme další poutníky a všímáme si, že jsme tady nejmladší účastníci. Docházíme do albergue (ubytovny) kolem 16:30 a zbyly na nás poslední dvě místa na zemi na matraci, no co už. Zato nás odměnili výborným tříchodovým poutnickým menu za 7,5€.

2. den: Vila do Conde - Marinhas (29 km)

Dneska jsme si přivstaly a vyrazily na další kus camina, daly rychlou snídani v místní kavárně a pokračovaly dál ještě kousek podél pobřeží, pak zase chvíli lesem, přes městečka směr Marinhas. Na oběd si dáváme poutnické menu, kde kamarádka v domnění, že si dá něco "tradičního" je nemile překvapena, když na ni na talíři kouká nějaká chlupatá kůže :) Říká, že příště raději moji rybu a Dithiaden. No tohle úplně nevyšlo, a tak pokračujem dál až dorazíme do albergue, kde nám oznámí, že mají plno. Ovšem konec dobrý, nabídli nám alternativu v podobě ubytování v soukromém domečku s bazénem...oujéé!

3. den: Marinhas - Carreca (33 km)

No to jsme si daly slušně do těla! Hned ze startu pěkně kopcovitý terén přes borovicový les a kopečky nás provázely po celý den, kdo by to byl čekal, že po B7 to přijde zas. Cestou dáváme lekci Portugalštiny, protože zjišťujeme, že my Češi ve slušnosti moc neexcelujeme...zatímco v ČR by po nás neštěkl ani pes, tady nás všichni zdraví a přejí šťastnou cestu. A tak se naučíme říkat "Bom dia" "obrigada" a "cerveja" (pivo). Posledních 10km proklínáme každou dlažební kostku, na kterou vstoupíme a že jich teda je! Docházíme do albergue, kde máme předem rezervované ubytování, takže dneska spíme na poschoďovce.

4. den: Carreca - Caminha (18 km)

Sice jen 18km, ale únava už jde znát, poprvé navštěvuji místní lékárnu a kupuji náplasti, ať máme do zásoby. Cestu začínáme opět přes džungli do kopce a pak zase z kopce zpátky k pobřeží. To jsou panoramata! Nemůžeme odolat, a tak fotíme pořád dokola. A taky konečně smáčíme nohy v ledovém oceánu. Přicházíme do Caminha, kde si dáváme odpolední siestu a pak jdeme zkouknout okolní zajímavosti.

5. den: Caminha - Valenca (32 km)

Brzo ráno vstáváme a vyrážíme dál, věci sušíme na batohu neb tamní vlhkost nočnímu sušení nepřála. A jde do tuhého - nožky bolí, slunce pálí, voda dochází a my začínáme skuhrat, a tak přichází na řadu naše oblíbená hláška: "Když nemůžeš, přidej!" Z dneška si odnášíme dva gastronomické zážitky. Zatímco v kavárně na náměstí dáváme 8€ za pouhý couvert (káva a polívka stála 5,80€), v další vesnici máme občerstvení v luxusní restauraci zadarmo. Ubytování máme opět v albergue a tentokrát se trošku mačkáme s dalšími 85 poutníky.

6. den: Valenca - Mos (28 km)

Ola! Jsme ve Španělsku. Vycházíme ještě za tmy a hranice přecházíme za nádherného východu slunce v městečku Tui. Hned se nám jde líp, dáváme první španělskou snídani - sandwich s prošutem, sýrem, rajčátky a olivovým olejem. Po 20km nás to nadšení opouští a dostavila se mega krize, a tak už vnímáme pouze asfalt a vedro...ojej a přichází na řadu první Brufen!

7. den: Mos - Pontevedra (29 km)

Pohoda jahoda..dneska sice nečekaných 29km místo 26, ale pěkným kopcovitým terénem a v 31 stupních, na to my jsme přece expertky. Motivace byla veliká - třeba zpočnout od poutnických ubytoven, a tak ubytování máme opět u jedné rodiny v domečku s bazénem a bio zahrádkou. A jelikož tady "chcípl pes" a obchod ani hospoda v nedohlednu, tak paní domácí nám chystá večeři a ráno i snídani.

8. den: Pontevedra - Caldas de Reis (26 km)

Osmý den vyrážíme dokonale odpočaté, a tak se zdá, že se nám jde zase fajn. Po chvíli překračujeme 200. kilometr camina a zbývá nám tak posledních 60km do Santiaga. Cestou několikrát potkáváme dvojici poutníků - jeden Francouz, který vypadal jak Jean Reno a druhý Polák, který mu věčně nestíhal :-) Poslední kilometr se plazíme na ubytování, nějak nám ztěžkly nohy a zažíváme nový typ bolesti.

9. den: Caldas de Reis - Padron (19 km)

Už se to blíží! Pohodovým tempem se přesouváme do posledního městečka před Santiagem, cestou se několikrát zastavujem na občerstvení v poutnických kavárnách - po včerejším obžerství se nám chce pořád spát, tak je třeba doplnit kofein. A protože jsme tu brzo, tak i volný albergue najdeme a můžeme vyrazit do města na čumendu. Město Padron jsme přejmenovaly na Pajdon...tady už každý poutník pajdá :D

10. den: Padron - Santiago (27 km)

Po 10ti dnech a 267 kilometrech jsme dorazily do Santiaga de Compostela. Nenecháme si ujít ani hodinovou frontu na vystavení diplomu.

Další den jsme se autobusem přesunuly zpátky do Porta, kde jsme ještě strávily volný víkend a nachodily další kilometry :-)

Užitečné odkazy

Více fotek můžete najít zde